Xlntdoggies

lördag 10 december 2011

Kit´s A-hinder

Jag får frågor om hur det går med Kit´s träning på A-hindret. Jag jobbar ju med en ram vilket är helt nytt för mig. Tidigare har jag tränat 2på2av med framtassarna i marken men nu ville jag alltså testa något nytt.

Jag kan berätta att utförandet inte varit 100% som JAG ville på tävling (5 lopp). Hon hamnar ca 10-15 cm nedanför kontaktfältet och är alltså på tydligt, speciellt under loppen i Finland där vi hade hög fart. Loppet i Rättvik hade en taskig uppfart som jag fick vägran på då Kit inte förstod att hon skulle upp och jag vet inte om jag kan räkna det ens som ett utförande. Med facit i hand skulle jag ha struntat i att köra A-et där.

Om utförandet stannar som det ser ut nu är det helt okej, men jag är rädd att hon börjar "krypa upp" och hoppa tidigare. I Finland tittade Jenni Lehtinen lite extra när vi tränade och vi kom fram till att jag skulle placera belöningen mer externt för att hon inte skulle kolla på mig så mycket utan koncentrera sig på hindret.

Nu har jag gjort det och jag tycker att hon jobbar på ungefär på samma sätt, hon är bra på att anpassa sig så jag blandar med att lägga belöningen synlig, kasta själv och ha ett hinder efter A-et. Jag har oftast ramen på när jag tränar, men jag brukar variera att den ligger dikt an mot hindret och att den ibland är borta. Det intressanta är att hennes träningsutförande nu börjar likna tävlingsutförandet och hon ligger ungefär på samma ställe även på träning. Hon har en jämn fart över hindret och tydliga språng. Måtte det stanna så, då är det okej med mig.

Nackdelen med hela denna träning är att Kit tycks koppla ihop A-et och balansen.
Kit har haft fina kontaktfält på balansen med tydlig 2på2av och släppord.
A-hinderträningen har resulterat i att hon har börjat sticka innan position på balansen, ungefär som på A-et och jag tar då om hindret. Eftersom Kit är en mjuk hund har hon tyvärr börjat sacka på balansen och vill vara noga. Hon stannar för tidigt på balansen innan position och tycks nästan ha glömt bort att hon ska trampa.

Detta är hemskt frustrerande för mig eftersom alla mina hundar är särskilt bra på balansen, det är nog ett av mina favorithinder. Nu är frågan om jag måste börja om från början, i princip koppla bort nedfarten och börja om från scratch?

Har lagt två små träningspass på att bara hitta position från enbart nedfarten och köra med klicker,förstärka med godis vid korrekt utförande och skicka på leksak framåt. Jag hoppas att detta ger resultat, för jag har svårt att tävla på ett hinder som hunden inte förstår fullt ut. Efter sina vinster i Finland är ju Kit i Ag2 och det är dags att kunna hindren menar jag! :)

Nästa tävling är på Åland i Januari och jag hoppas att frågetecknen är borta tills dess! Men innan dess ska jag både en sväng till Finland och träna (skippade tävlingen jag tänkte åka på pga ovan nämnda anledning), till Kungsörshallen ett par gånger, samt till Norge och träna med Jenni och Jan-Egil. Så det vore ju självaste om det inte blir framsteg!

Tänkte bara meddela detta som en liten flagga för er som ska/har börjat träna ramen, det gäller att ha tydliga kriterier!

//Veronica




5 kommentarer:

  1. Jag funderade på om man inte kunde köra samma taktik på bommen också?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju bara att testa, Malin! Du kan väl blogga om du börjar så man får veta hur det går? :)

    SvaraRadera
  3. funderar och funderar... vi får se vad den här långa långgalopperade hunden får för mönster...

    SvaraRadera
  4. Veronica.. Vet inte om jag orkar träna om... ;)

    SvaraRadera
  5. Ta gjerne å film treningen med A- hinderet:)spennende for oss nyebegynnere å følge med på progressen:) Ses kansje i julen. Mvh Lise Hansen

    SvaraRadera