Xlntdoggies

tisdag 11 augusti 2015

Vad hände?

Bloggen har legat nede sedan urminnes tider. Hemsidan är inte uppdaterad och den där Bache har inte synts till på tävling sedan augusti 2014.

Vad håller hon på med?

Sanningen är att det hänt så mycket att det skulle ta mig ett par timmar att förklara allt. Eftersom detta är en hundblogg i första hand så nöjer jag mig dock att skriva lite uppdateringar i hundstatus, ålder går först. Värdighet med. Haha!

Joplin
Min älskade stjärna. Skällde sitt sista glädjeskall och drog på smilbanden sista gången i januari 2015. Hon fick somna, 14,5 år gammal -ovetandes om alla cystor och allt som föregick i livmodern innan hon fick besvär av det. Joplin kommer alltid att vara min stora stjärna även om hon var blandras och inte kunde tävla i landslaget ( något hon definitivt var kapabel till). Tack för allt du lärde mig, min vän.

Excel
Blir 13 i höst. Lever det glada pensionärslivet med min mamma och mamma är mycket noga med att berätta för alla att hon minsann vunnit SM och varit på VM, är säker på att Excel förstår varenda ord. ☺️ Hon struttar runt, hoppar upp på en sten och ser sådär galen ut som bara hon kan. Fortfarande. Mamma har visst varit på brukshundklubben med henne och hoppat hinder på 10 cm och tagit slalom. "Hur ska hunden ta ingången i slalom?", frågade mamma en dag, " Fråga Excel" blev mitt svar....

Femme
Lilla räkan har flyttat hem till min pappa. Hon är inne på sitt åttonde år och är pigg och alert. Hann med att ta ett brons i lag på SM, lagsilver på NM och diverse annat. Tyvärr, måste jag säga, så gick hon inte ihop med min nya tik Lea och läget var ohållbart. Femme såg rött ibland och gick till angrepp och jag kan inte ha det så. Valde att låta min pappa ta hand om henne. Träffade henne nu i sommar och hon har en helt annan harmoni i ögonen nu när hon är ensamhund. En solskenshistoria.

Kit
Det är fortfarande svårt att tänka på Kit. Kit är/var min drömhund och det är så många krossade drömmar och förhoppningar som ligger och tär. Kit har allt en riktigt bra hund skall ha, förutom en kropp som håller för belastning i agilityform. Det var många tårar och tandagnissel innan jag bestämde mig för att släppa henne till en underbar familj på landet där hon får vara med på dagarna och har en lekkompis. En solskenshistoria på ett sätt, men ett mörker för mig på ett annat. Dock har Kit det mycket bättre nu och det har jag också. Varje dag när jag såg på henne när hon fortfarande bodde hos mig påmindes jag om hur allt kunde blivit annorlunda och hur mycket ångest det var kring allt. Men nu är det historia och Kit har lärt mig massor. Jag önskar henne ett långt och aktivt liv med sin nya familj. 😍

Zeven
Från ångest och tandagnissel till ren och skär glädje. Zeven är den ultimata kompanjonen i alla lägen. Trygg, glad, arbetsvillig och med huvudet på skaft. När andra frågar "varför det?" Har han redan utfört uppgiften och står och väntar på en klapp, godbit eller att få leka. Killen är fullkomligt okomplicerad och framförallt, HEL. Aldrig en skada, aldrig ett problem. Fria höfter och armbågar. Stark och fin. Han har gjort ca 4 starter i klass 3 och är mycket orutinerad trots sin ålder på 3 år. Men vem blir ledsen för det? Jag har faktiskt anmält honom till tävling och det ska bli väldigt spännande. Inga höga förhoppningar eftersom vi inte tävlat sedan ett år och knappt tränat senaste året. Men det som känns roligt är att Zeven i stort sett gör allt rätt de få gånger vi tränat. För mig är det ett bra kvitto på att min grundträning sitter där och är redo att omvandlas till erfarenheter! Som jag brukar säga " kvalitet framför kvantitet".

Lea
Nytillskott sedan förra året i mars. Köpte hennes som 13-månaders unghund. Fantastisk i vallhagen. En dröm. Alert, lugn, lydig... GRYM! Blev snabbt godkänd vallhund och vann IK-1. I höst ligger hon högt på kvallistan till unghunds-SM. MEN..... Jag har flyttat och sålt mina får. Träningsmöjligheterna jag hade finns inte längre. Och jag vet.. Ska jag till unghunds-SM vill jag kunna hävda mig. En omöjlighet om man inte kan träna. Lea är i stort sett tvärtemot Zeven i vardagen. 😜
Här har vi en galning som springer överallt, är aktiv hela tiden och väntar på att få valla det mesta. Man skulle kunna kalla henne dryg utan att överdriva. MEN! Hon är förbaskat smart och läraktig. Och nyfiken. Jag har lärt henne att leka, något hon inte gjorde från början, och då öppnas en ny värld.
Jag har gjort i underkant av tio agilitypass med henne och satan i gatan. Hon är helt enkelt skitsnabb och villig. Det är lite annat att ta hänsyn till med henne såsom att hon inte skall valla Zeven när han ligger och tittar på och helst inte bita mig i låret av glädje. Men här har jag en riktig utmaning. Om jag finner det lika roligt att fortsätta hennes träning till tävlingshund återstår att se, men en sak är säker. Här får jag utnyttja hela min kompetens som agilitytränare. Haha
Lea är tack och lov friröntgad och hel på alla sätt. Är dock osäker på hur hennes mentalitet passar sig för agility i längden. Jag vill inte att hon ska skada sig. Återstår att se hur det blir.

1 kommentar:

  1. Shit va härligt att läsa.
    Och vad grymt skönt att Femme funnit ro, stackars lakridstroll.

    SvaraRadera