Xlntdoggies

söndag 15 april 2012

Prins Zeven

Windanns Hampus (Zeven) 5 månader

Zeven börjar bli stora killen nu och har fyllt 5 månader. 


Zev är en rolig, charmig och cool valp som tar livet som det borde tas- med engagemang och glädje! ;o)

Ett tag trodde jag att jag skulle få en jätte-BC eftersom jag skaffat mig en kille, men han väger just nu drygt 12 kg vilket inte verkar vara speciellt stort för en kille i den åldern. Jag vill gärna att han ska hålla sig under 20-21 kg i matchvikt, men tiden får ju utvisa hur stor han blir!

Zeven är en cool kille!
Träningsmässigt har vi mest sprungit mellan hinderstöd och tagit tunnlar och vi är inne på kroppskontroll på en låda och trampa-positionen som senare ska överföras till kontaktfälten. Zeven är jätterolig att jobba med och tar alla leksaker och gillar godis.

Det enda han inte klarar av är att se andra (eller jag) köra agility bredvid honom. Därför har vi just börjat med lite "crate-games" där vi jobbar med att han ska behärska sig i buren med dörren öppen fast jag tränar med någon annan utanför. Det kommer nog att krävas lite träning där! :o)

 I övrigt så är tanken att vi ska tända honom på fåren till sommaren och att jag ska komma igång med lite vallning. Prins Zeven har ju Kung Knut att se upp till och det finns många duktiga vallhhundsförare "kring mina trakter" som har denna typ av hund. Exempelvis Eva Karlsson, Mia Avena, Maria Olsson Knutas och Ann Björkenius. Räkna med att vi dyker upp! :o)

Hinderparken blir större


Kristian i fixartagen
Det är inte bara Zev som växer utan även min hinderpark. Idag blev jag nämligen lycklig ägare till en agility-viadukt! Jag har gått och funderat på en mur i flera år och nu tog Kristian saken i egna händer och fixade till en agility-viadukt till min stora glädje!

Kristian är så otroligt händig och duktig att man bara står och gapar bredvid. Själv har jag bara förmåga att komma med idéer och färgsätta det hela och så snickrar Kristian ihop sakerna i ett nafs. 


Work of art.


Jag tror inte att Kristian använde mer än max en timme sammanlagt på det här om man bortser från införskaffande av material som vi gjorde igår. 


Nu är det mitt jobb att måla och slipa och sedan finns det en viadukt att träna på här! '


Yes!




Muren håller tävlingsmått och virke har också införskaffats för att bygga några fler hopphinder. Nu är det bara en detalj kvar. Få plats med allt på gräsmattan! 

Det mer än halvfärdiga resultatet. Nu ska den målas och slipas och så ska jag införskaffa överdel i form av delade avloppsrör. Handtag på tornen så man ska kunna flytta muren. Tänk att Kristian tänker på allt. Fantastiskt! Tack gubben! <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar