Xlntdoggies

måndag 17 oktober 2011

Energi

Vad trött jag blir när jag tittar på agilityfilmer med mig själv. Varför ser det ut som jag joggar när det känns som om jag tar i för kung och fosterland? Varför kan inte jag också ha ett franskt löpsteg eller varför inte en Frickig kroppskontroll?

Min pappa är nästan 200 cm lång och väger 110 KG. Han är ingen liten prick, precis som jag inte är någon späd fransyska. En gång uttryckte han följande:

"Vi är byggda för fart du och jag. För när vi börjat springa kan vi inte stanna" 

Och helskotta så rätt han har.
När jag väl börjat springa finns det bara en riktning. Framåt. Det är mycket irriterande. Senaste veckorna har jag med hjälp av Janita Leinonens och Niinus video övat löpsteget, men man undrar ju om det blir bättre i mitt fall. "Vissa har det- andra inte." Jag sliter på och hoppas att det ska kännas bättre under säsongen 2012.

För tillfället är det slut på videos här hemma, men om du vill köpa video så gör en beställning så skickar jag detta när jag kommit tillbaka från Finland i November. Har planer på att sälja en film som heter "Från valp till champion" också. Denna är också gjort av Janita Leinonen.

Appropå att springa snabbt. Det finns flertalet i denna familj som är grymma på det. Kit och Femme är yngst och ägnar livet åt att springa så fort det går när tillfälle ges.

Tidigare har jag haft svårt att bygga upp Kit´s muskler eftersom hon av naturen är en dålig "ätare". (Hon är med andra ord långt bort från sin matte- jag är ju klumpig och hungrig).

Nu passar jag på att göra reklam för något som ändrat detta. Aptus Pro Sport Dog Här är hemsidan för produkten


Denna pasta ger jag till Kit, Femme och Excel när de har ansträngt sig mycket. Vad är då att anstränga sig mycket enligt mig? Igår efter 6,3 km cykeltur i skog och mark fick de en snutt och efter agilityträningar/ tävling där hunden får utnyttja i princip 100% av sin kapacitet brukar de få lite.

Jag märker faktiskt skillnad på hundarna. Särskilt under långa tävlingsdagar. Jag tycker att hunden återhämtar sig snabbare och är fräschare till loppen som följer. För Kit och Femme kan jag också se en "rundning" av kroppen som följd av bättre muskelbyggnad.
Mest glad är jag för att pastan är enormt aptitlig och Kit skulle gärna äta tre tuber om hon fick. En tub innehåller dagsbehovet för en 30 kg hund så det är också perfekt om hunden inte har aptit under tävlingsdagar etc. För Kit har det inneburit stor förändring och ingen är gladare än jag som hela hennes liv fått kämpa med att få i henne tillräckligt med foder och näring.

Tuben är i förhållande till sin storlek relativt dyr, men en tub räcker lätt till 2 tävlingsdagar om du ger två-tre givor fördelat på lika många hundar. För mig räcker en tub till två tävlingsdagar  med tre BC, beroende på  ansträngning, antal lopp osv.

Pastan finns att köpa på välsorterade djuraffärer, ReDog och marknadsförs av Lupus foder.

Värd att testa, helt klart!

Nu åker jag snart till Umeå för två dagars kurs, ska bli spännande!!

Veronica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar